映画祭期間中、映画祭公式ガイド「SPUTNIK—YIDFF Reader 2013」に掲載された記事をご紹介します。
PDF形式ですが、随時掲載いたします!
お楽しみに!
- 山形国際ドキュメンタリー映画祭 2013へのメッセージ|王兵、呉文光、アピチャッポン・ウィーラセタクン
- 通じ合うことの奇跡!|藤岡朝子
- [審査員から]新しい方法とテーマを携えた強いエネルギーに出会いたい|足立正生監督に聞く
- [審査員から]現実を創り上げよう|ジャン =ピエール・リモザン
- [ヤマガタ、いくつかの視点 1]不可視の翳りへキャメラを向ける─ 再現するドキュメンタリー|阿部宏慈
- [ヤマガタ、いくつかの視点 2]演技が導いた「行為」の像 ─『殺人という行為』を見る|朝倉加葉子
- [監督からの声 1]参加型映画制作の挑戦 ─『何があったのか、知りたい(知ってほしい)』について|エラ・プリーセ
- [ヤマガタ、いくつかの視点 3]「家」を追われた人々の声 ─ 世界を読み直すためのドキュメンタリー|熊岡路矢
- [ヤマガタ、いくつかの視点 4]線の上に線を ─ 映画と境界|田中竜輔
- [監督からの声 2]中東という庭園に入れば、まだ花が満開とは言えないが…|アヴィ・モグラビ監督に聞く
- >>>「上演の映画」とメディア批判|赤坂太輔
- >>> アリシア先生の教え子 ─『100 人の子供たちが列車を待っている』と「こども映画教室」|土肥悦子
- >>>「鉄ちゃん」の秘かな楽しみ|佐藤寛朗
- [ヤマガタ、いくつかの視点 5]私を生きる─ セクシュアル・マイノリティを描く2 つの映画|江畠香希
- [ヤマガタ、いくつかの視点 6]遠い母の物語 ─ サラ・ポーリーの『物語る私たち』|安川有果
- [監督からの声 3]彼女たちはカメラの前で再び歩き始める─『蜘蛛の地』が映す現実と非現実|キム・ドンリョン監督に聞く
- [ヤマガタ、いくつかの視点 7]語る力と仮構力 ─ 酒井耕・濱口竜介監督の東北記録映画三部作|山根貞男
- >>> 山形、予備選考の思い|稲田隆紀
- >>> いまできる方法で映画を作る|崟利子
- >>> 香味庵の歴史|梅木壮一
- [東南アジア映画事情 1]ラヴ・ディアス ─ フィリピンの怪物的作家がいま、ヴェールを脱ぐ!|石坂健治
- [東南アジア映画事情 2]生まれ変わった東南アジア映画|フィリップ・チア
- [監督からの声 番外篇]監督と出演者、それぞれの視点 ─『YOUNG YAKUZA』仏公開当時の新聞記事より
- >>> ちょっと箸休め|奥山心一朗
- [もし異郷で撮るならば 1]東京のモスク|アミール・ムハマド
- [もし異郷で撮るならば 2]ブカレストの少年|ドリアン助川
- [クリス・マルケル特集に寄せて 1]時間の織り布 ─ クリス・マルケル讃|千葉文夫
- [クリス・マルケル特集に寄せて 2]クリス・マルケル ─ 映画殺しの映像作家|河合政之
- [それぞれの「アラブの春」]アラブ・メディアのジレンマ|ナジーブ・エルカシュ
- >>> それぞれの「アラブの春」キーワード集
- [ともにある Cinema with Us 2013 1]震災後、映し出されているものとの感触|小川直人氏に聞く
- [ともにある Cinema with Us 2013 2]ともに見る場所 ─ 「Cinema with Us 2013」に寄せて|三浦哲哉
- [やまがたと映画 1]「撮影機廻す音ひくく伝わりぬわが生きし日を記録する音」|清瀧章氏に聞く
- [やまがたと映画 2]フィルムは横向きに走った ─ 幻灯上映に寄せて|岡田秀則
- >>> 畏れの喪失 ─ 祭りと映画|斎藤健太
- [映画と倫理と批評と 1]映画と倫理 ─ ディスカッションのために|斉藤綾子
- [映画と倫理と批評と 2]映画祭と倫理|阿部マーク・ノーネス
- [映画と倫理と批評と 3]現実との接触点 ─ 批評と倫理|北小路隆志
- [映画と倫理と批評と 4]ドキュメンタリー映画批評は影より出ずる|クリス・フジワラ
- >>> 映画は今どこに? ─ 山形の「旭座」と南相馬の「朝日座」|吉田未和
- エディトリアル・謝辞 / Editorial・Thanks To
SPUTNIK—YIDFF Reader 2013 List of Articles
- Greetings to the YIDFF 2013 | Wang Bing, Wu Wenguang, Apichatpong Weerasethakul
- Miracle of Communication | Fujioka Asako
- [Jurors’ Voice] I Hope to Encounter the Powerful Energy of New Approaches and Themes | An Interview with Adachi Masao
- [Jurors’ Voice] Let’s Create Reality | Jean-Pierre Limosin
- [Perspectives on YIDFF 1] Turning the Camera on Opacity: Documentary that Recreates | Abe Koji
- >[Perspectives on YIDFF 2] Portrait of an Act Dramatically Revealed: Watching The Act of Killing | Asakura Kayoko
- [Directors’ Voices 1] We Want (U) to Know: The Challenge of Participatory Filmmaking | Ella Pugliese
- [Perspectives on YIDFF 3] Voices of Those Exiled from Their Homes: Documentaries for Reconsidering the World | Kumaoka Michiya
- [Perspectives on YIDFF 4] Lines upon Lines: Cinema and Borders | Tanaka Ryosuke
- [Directors’ Voices 2] When We Enter a Garden Called the Middle East, It’s Not Yet Full of Flowers … | An Interview with Avi Mograbi
- >>> “Cinema on Stage Performances” and Criticisms of Media | Akasaka Daisuke
- >>> Alicia’s Pupils: One Hundred Children Waiting for a Train and “Children Meet Cinema” | Dohi Etsuko
- >>> The Secret Pleasure of Trains | Sato Hiroaki
- [Perspectives on YIDFF 5] Living My Life: Two Films Portraying Sexual Minorities | Ebata Koki
- [Perspectives on YIDFF 6] Stories of a Distant Mother: Sarah Polley’s Stories We Tell | Yasukawa Yuka
- [Directors’ Voices 3] The Women Begin to Walk Before the Camera Once Again:Reality and Fantasy as Seen through Tour of Duty | An Interview with Kim Dong-ryung
- [Perspectives on YIDFF 7] The Power of Narration and the Drive Toward Fiction:Sakai Ko and Hamaguchi Ryusuke’s Tohoku Documentary Trilogy | Yamane Sadao
- >>> The Seleciton Process for Yamagata | Inada Takaki
- >>> Making Films with What I Know | Takashi Toshiko
- >>> The History of Komian | Umeki Soichi
- [Cinema in Southeast Asia, Now 1] Lav Diaz: Lifting the Veil on the Monster Filmmaker from the Philippines | Ishizaka Kenji
- [Cinema in Southeast Asia, Now 2] Southeast Asia: A Reinvented Cinema | Philip Cheah
- [Directors’ Voices extra] Clips from the French Newspapers on YOUNG YAKUZA
- >>> A Little Side Dish | Okuyama Shinichiro
- [Filming Far-Away Places 1] The Mosques of Tokyo | Amir Muhammad
- [Filming Far-Away Places 2] The Boy from Bucharest | Durian Sukegawa
- [Retrospective on Chris Marker 1] The Woven Fabric of Time: In Praise of Chris Marker | Chiba Fumio
- [Retrospective on Chris Marker 2] Chris Marker: A Moving Image Artist Who Kills Cinema | Kawai Masayuki
- [Another Side of the “Arab Spring”] The Dilemma of Arab Media | Najib El Khash
- >>> Keywords for “Another Side of the ‘Arab Spring’”
- [Cinema with Us 2013 1] I Chose Works that Had “Something” About Them | An Interview with Ogawa Naoto
- [Cinema with Us 2013 2] A Place for Watching Together: On “Cinema with Us 2013” | Miura Testsuya
- [Yamagata and Film 1] “To the Gentle Sound of the Movie Camera Turning, I Record Those Things that Give Meaning to My Life.” | An Interview with Kiyotaki Akira
- [Yamagata and Film 2] Film Running Sideways: On “Gentô” Screenings | Okada Hidenori
- >>> The Loss of Fear: Festivals and Film | Saito Kenta
- [Cinema, Ethics, and Critic 1] Cinema and Ethics: An Introduction | Saito Ayako
- [Cinema, Ethics, and Critic 2] Ethics and the Film Festival | Abé Mark Nornes
- [Cinema, Ethics, and Critic 3] Reality and its Contact Point: Criticism and Ethics | Kitakoji Takashi
- [Cinema, Ethics, and Critic 4] Documentary Film Criticism Out of the Shadow | Chris Fujiwara
- >>> Where is Cinema Today?: The Yamagata Asahiza and the Minamisoma Asahiza | Yoshida Miwa
- エディトリアル・謝辞 / Editorial・Thanks To